Alles is verbonden: nieuw Noors design

Voor het derde jaar op rij presenteerden Noorse designers zich onlangs op de Salon del Mobile in Milaan, dé beurs in de designwereld. ‘Everything is connected’ was het thema van de Noorse presentatie, verwijzend naar de betekenis van relaties, verbindingen en samenwerking. Curator was ontwerpster en interieurarchitecte Katrin Greiling.

‘Everything is connected’ verwijst naar het brede culturele vertoog waarvan elke ontwerper en maker deel uitmaakt. Designers en ambachtslieden zijn verbonden met de context waarin zij iets maken. Welke persoonlijke contacten hebben zij? Welke materialen zijn beschikbaar? Hoe is de logistiek georganiseerd en welke workshops en educatieve programma’s staan ter beschikking? Al die factoren spelen een rol in de design- en maakindustrie en bepalen mede het innovatieve karakter ervan. ‘Everything is connected’ moet duidelijk maken dat een designer of beoefenaar van een ambacht nooit in z’n eentje werkt, maar altijd verbonden is met de samenleving waarvan hij of zij deel uitmaakt.

Anette Krogstad_ Another Season_ Foto Lasse Fløde_Pudder_1

Another Season door Anette Krogstad. (foto Lasse Fløde)

In Milaan traden 24 Noorse designstudio’s en ambachtslieden over het voetlicht. Aan de Via Ventura 6 was hun werk te zien in de vorm van meubels, verlichting, huishoudelijke artikelen, textiel, keramiek en sculpturen. Net als in de voorgaande jaren werkten diverse Noorse organisaties voor deze presentatie samen: Norwegian Crafts, Klubben (de unie van Noorse designers), Doga (Design og Arkitektur Norge) en de verffabriek Jotun. De laatste zorgde voor de kleurstelling en ontwikkelde daarvoor twee nieuwe kleuren: Nordic Breeze en Norwegian Wood.

Het Noors/Italiaanse duo Kråkvik & D’Orazio verzorgde de inrichting en styling. Daarnaar gevraagd in een interview gaven Kråkvik & D’Orazio aan dat nationale identiteit belangrijk is voor design. Designers worden in de huidige tijd sterk beïnvloed door wat er in de wereld gaande is en ondergaan tegelijkertijd een blijvende invloed van de plek en het land waar ze vandaan komen. Zij weten zich op allerlei manieren verbonden met hun wortels. Dat kan hem zitten in materialen, woorden, een lijn, een design of zelfs zintuiglijk in een geluid of geur. Verbinding speelde ook een rol in de manier waarop Kråkvik & D’Orazio de presentatie in Milaan vormgaven. Zij wilden een verbinding tot stand brengen tussen de objecten en de bezoekers. Daarvoor gebruikten ze onder meer spiegels, waarin een bezoeker niet alleen een object ziet, maar ook zichzelf kan waarnemen en waarin het volgende object al verschijnt.

In de presentatie in Milaan belichtte curator Katrin Greiling de dialoog tussen ambachtslieden, designers en industrie. Ze wilde ontdekken hoe het gesprek tussen die partijen gevoed kan worden. Vaardigheden moeten worden overgedragen, vindt Greiling, en consumenten zouden design binnen zijn context moeten kunnen begrijpen en reflecteren over de keuzes die zij maken.

Andreas Bergsaker presenteerde Aase, een dubbele spiegel op drie stalen poten, waarmee styliste Katrin Greiling vanzelfsprekend haar doelstelling om te spiegelen volop tot uitdrukking kon brengen. We zien op de foto in de spiegel een van de objecten uit de serie ‘Make’ van Barmen & Brekke. De naam refereert niet aan het Engelse woord voor maken, maar aan een Noorse uitdrukking die aangeeft dat twee dingen op elkaar lijken en bij elkaar passen. Vorig jaar waren ze in Milaan met de kaarsenstandaards Kveik, nu maakten Barmen & Brekke Make, potten van aardewerk en gedraaid hout.

Everything is Connected_photo_Lasse Fløde_Pudder no. 1_1

Opstelling met Aase (staande spiegel) van Andreas Begsaker, Make (daarin zichtbaar) van Barmen & Brekke en Bror (kaneelkleurig schaaltje) door Noidoi. Dit tegen de achtergrond van de nieuwe Jotun-kleuren Norwegian Wood en Nordic Breeze. (foto Lasse Fløde)

Op tafel staat ook een van de schaaltjes uit de serie Bror. Nergens anders dan met Bror leggen de Noren in de Milanese expositie zo duidelijk de link met erfgoed. Bror is een serie van drie mondgeblazen schaaltjes en vaasjes van glas. Ze zijn gebaseerd op de iconische potpourribakjes die de glasfabriek in Gjøvik in de achttiende eeuw produceerde. Roos, kaneel en lavendel krijgen vorm en textuur in deze nieuwe serie. De traditionele vaardigheden van de glasmakers speelden een essentiële rol bij dit ontwerp van Noidoi.

De Noren hebben de zintuigen ontdekt; er was nog meer geur en kleur in Milaan. Kaja Dahl onderzocht tijdens een verblijf in Kaapstad geuren en maakte daar met lokale experts een parfum. Eenmaal terug in Noorwegen ontwierp ze Norwegian Notes, een serie van geurobjecten, geschikt voor zowel thuis als in de retail. Norwegian Notes is meer dan een simpele geurverspreider. De hangende en staande potten dienen als zintuiglijke sculpturen. De geuren zijn ontleend aan het Noorse landschap. Norwegian Notes verspreidt de geur van dennenbossen, engelwortel en jeneverbes.

Kaja Dahl_ Norwegian NOTES_ Foto Lasse Fløde_Pudder_1

Norwegian Notes door Kaja Dahl. (foto Lasse Fløde)

Ann Kristin Einarsen was met Stilleben vorig jaar ook in Milaan en keert nu terug met Fam, een serie waarmee ze de relatie tussen vorm en functie onderzoekt. Fam bestaat uit vijf porseleinen vazen in verschillende vormen en kleuren, die zo gecombineerd kunnen worden dat ze de vorm van een totempaal aannemen. Van een functioneel object wordt Fam een sculptuur.

Ann Kristin Einarsen_ Fam_ Foto Lasse Fløde_Pudder_1

Fam door Ann Kristin Einarsen. (foto Lasse Fløde)

Met Nomad onderzoeken Gilles & Cecilie het idee van persoonlijk bezit in onze hedendaagse urbane samenleving. We zijn minder geworteld en reizen meer. In hoeverre kan Nomad een gevoel van ‘thuis’ overbrengen, waar de eigenaar ook naar toe mag reizen?

Gilles & Cecilie_ Nomad_ Foto Lasse Fløde_Pudder_1

Nomad door Gilles & Cecilie. (foto Lasse Fløde)

Live Berg Olsen ontwierp prototypes voor duurzaam meubilair in eiken en gepolijst staal. Een stoel, ladenkast en tafel staan elk voor een tijdloze, archetypische vorm. ‘Super Normal’ dus. De meubelstukken kunnen ook gemakkelijk worden aangepast. Zo heeft de stoel een verstelbare rugleuning.

Everything is Connected_photo_Lasse Fløde_Pudder no. 6_1

Stoel Super Normal door Live Berg Olsen en lamp Kantarell door Falke Svatun. (foto Lasse Fløde)

Met een laser uit aluminium gesneden en daarna met de hand gepolijst, zo kwam Kana tot stand, een veelzijdige bijzettafel met een vorm waarin we karakters uit het Japanse schrift herkennen. De greep bovenaan maakt het makkelijk om het tafeltje te verplaatsen. Martin Høgh Olsen ontwierp dit fraaie object, dat het goed doet als standalone maar ook naast ander meubilair.

Martin Høgh Olsen_ KANA_ Foto Fløde_Pudder_1

Kana door Martin Høgh Olsen. (foto Lasse Fløde)

Moa Håkansson zocht met Trängd de grenzen op tussen interieurdecoratie en sculptuur. Trängd is een speelse serie van abstracte keramiekobjecten met antropomorfische trekken. Håkansson dwingt ons na te denken over de betekenis die een object krijgt als de functie eraf is gehaald. Als stijl en bedoeling er niet meer toe doen, blijft een emotionele dimensie over.

Moa Håkansson_ Trängd_ Foto Lasse Fløde_Pudder_1

Trängd door Moa Håkansson tegen de achtergrond van de kleur Norwegian Wood. (foto Lasse Fløde)

Dat eenvoud een kracht is van het Noors design toont Matchbox van Sara Polmar. Zij tovert het klassieke lucifersdoosje om in een nieuw object van nieuwe materialen en met een nieuwe functie. De verschillende kleuren maken het extra spannend. Matchbox is bedoeld als plank of lade aan de muur.

Sara Polmar_ Mathchbox_ Foto Lasse Fløde_pudder_1

Matchbox door Sara Polmar. (foto Lasse Fløde)

Het was kortom weer een feest van eenvoud, creatief en functioneel design aan Via Ventura 6 in het Ventura Lambrate District in Milaan. Wat kun je anders verwachten van Scandinavisch design? De Noren zetten jaar na jaar interessante ontdekkingstochten op. Dit jaar vonden zij verbindingen door de toepassing van verschillende materialen, door het spelen met vormen en functies en door hergebruik van erfgoed.

Kijk voor alle ontwerpen op de website www.contemporarycraftsanddesign.no.
Interview met Kråkvik & D’Orazio.
Interview met Katrin Greiling.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s